Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Úvod

Člověk v tísni, o.p.s. Menu

Konečně víme, jak funguje lidské tělo

Učení je pro etiopské školáky o hodně náročnější než pro ty české. Ve třídě je mnohem více dětí, které se učí v primitivních podmínkách, mnohdy bez učebnic. Do školy musí chodit často pěšky mnoho kilometrů. Proto Člověk v tísni v Etiopii postavil již deset škol.

Jednou z nich je i Awassa Boarding School na jihu země. Tato škola je v regionu považována za jednu z nejlepších. Ve škole s kapacitou 480 žáků je vyhrazeno 160 míst pro sirotky ve věku 14 – 16 let, kteří ztratili jednoho nebo oba rodiče. Studenti v této škole dostávají oběd, školní potřeby, povinné školní uniformy a  je jim poskytnuta lékařská péče. I když je zde vybudována ubytovna, zatím v ní žije jen 24 studentů, protože na víc zatím nejsou peníze.

Škola dostala nově vybavení laboratoře biologie, chemie a fyziky. „Je to obrovský rozdíl. Teď na vlastní oči vidíme, o čem se učíme, to je jednoznačně lepší,“ pochvaluje si žák devátého ročníku Lema Birhanu.

Na hodinách biologie mohou žáci používat napodobeniny orgánů, k dispozici mají také model lidské kostry. „Můžeme si na modely sáhnout. Je to pro nás mnohem jasnější,“ doplňuje Frezer Tesfaye Birhanu. Dosud se školáci mohli učit jen podle obrázků, které si nakreslili buď sami, nebo učitel na tabuli. Výuka je snazší i pro vyučující. „Žáci všechno znali jen podle jména, všechno jsem jim musel složitě vysvětlovat. Pomůcky rozhodně oceňuji,“ neskrývá nadšení učitel biologie Getu Yigezu.

Přírodní vědy jsou mezi žáky v Etiopii velmi oblíbené, pro studium na univerzitě je zvolí asi 70 procent studentů. I v Awassa Boarding School patří jednoznačně k těm nejoblíbenějším, většina žáků preferuje biologii, další chemii nebo fyziku. „Já mám ráda matematiku. Pro tu jsme žádné pomůcky nedostali, ale myslím, že pro jiné předměty jsou třeba více,“ říká „deváťačka“ Meseret Masebo.

Něco málo o školství v Etiopii

Etiopie je velmi chudá země, která má velký potenciál hospodářského růstu. Největší překážkou je ale nízká úroveň vzdělání. Více než polovina Etiopanů starších patnácti let neumí číst ani psát. Nedostatek odborníků se projevuje na nerozvinutém zemědělství a v dalších odvětvích, které se nedokážou vyrovnat s následky pravidelných období sucha.

Vzhledem k tomu, že škol je málo, je běžné, že ve třídě je okolo sta i přes sto žáků. V některých místech ani to nestačí, aby všechny děti mohly chodit do školy, takže se učí na dvě směny, na dopolední a odpolední.

Člověk v tísni pracuje v Etiopii od roku 2003. Doposud se díky penězům českých dárců podařilo postavit přes 10 základních škol pro více než 2100 dětí a rozšířila se střední škola v Awasse. Všechny tyto školy se nám daří vybavovat také díky Skutečnému dárku.