Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Úvod

Člověk v tísni, o.p.s. Menu

Je na učitelích, aby udrželi děti ve škole

Třída na jedné ze základních škol v městečku Dila na jihu Etiopie je plná, i když jsou prázdniny. V lavicích totiž nesedí žáci, ale jejich učitelé. Před tabulí stojí šestatřicetiletý Adane Hailu, zkušený pedagog s více než dvanácti lety praxe. Vysvětluje různě starým učitelům a učitelkám ze základních škol, jak zaujmout děti při výuce. Vede kurzy moderních vyučovacích metod, které pořádá několik let společnost Člověk v tísni. Od roku 2014 spolupracuje za podpory českých dárců a České rozvojové agentury se stovkami pedagogů z 55 základních škol. „Jeden z hlavních důvodů, proč děti nedokončí školu, je nezájem. Hodně záleží na učiteli, jestli umí hodinu udělat zajímavou,“ vysvětluje školitel. 

S tím souhlasí učitel Hussen Abubeker (58), který už 35 let vzdělává žáky v jedné církevní škole. Předávání znalostí zasvětil celý život, přesto se chce něco nového naučit. „Doufám, že mi tady poradí, jak zaujmout žáky. Učím angličtinu,“ říká. Zájem o moderní vyučovací metody má i jeho mladší kolega, dvaadvacetiletý Sinlayeme Kebede Tadesse. Učí jazyk teprve tři roky ve škole Tumitiena. Ve volném čase doučuje děti se speciálními potřebami, tedy například ty s poruchami zraku a sluchu. Vysvětluje: „Někteří lidé si neuvědomují důležitost vzdělávání. Je to naše zodpovědnost dát i těmto komunitám vzdělání, přivést jejich děti do školy. Chci pomoci svým žákům. Tenhle trénink mi poradí, jak to mám udělat.“

Semináře pro učitele jsou základem vzdělávacích projektů Člověka v tísni v Etiopii. Jsou stejně důležité, jako je stavba nových školních budov. V běžných školách děti pouze mechanicky opakují učitelova slova. Nejsou zvyklé o informacích přemýšlet, zapojovat se do výuky. Proto je škola nebaví, často se ani po několika letech v lavici nenaučí číst a psát. Učitelé, kteří projdou kurzem by tohle měli změnit. Příkladem takové aktivity je, že pedagog přinese do třídy obrázky oblečení – trička, šatů nebo kalhot – a papírky s anglickými názvy. Vyvovaný student pak má přiřadit slovo k obrázku. I když taková aktivita pro Evropana působí banálně, pro etiopské školství může být novinkou. Většina učitelů by jednoduše napsala na tabuli „T-shirt, dress a trousers“ a nechala by děti sborově opakovat slova, aniž by rozuměly, co znamenají.

Autor: Tereza Hronová